Na stadionu sam. Na meni je
policijska uniforma. Tamno plava košulja, pantalone. Na lijevoj strani značka. Kapa
na glavi. Znam da je utakmica jako bitna, ali gledam u teren praznim pogledom.
Gledam u teren, prazan je. Tribine, prazne su. To je samo moja slika, realnost
je sasvim drugačija. Nisam došao tu u svojstvu navijača, nego predstavnika
zakona. Ja ne trebam da bodrim jednu od ekipa, treba da održavam red. Svjestan
sam, ali ne mogu a da ne postavim pitanje: „Kako me to oni vide“? Jesam li ja
na jednoj strani, a oni na drugoj. Treba li da se plašim. I da li granica
između „mene“ i „njih“ prestaje onda kada ja skinem uniformu.
Teme sa ulica sporo dolaze do
predstavnika lokalne vlasti, a veliki broj građana je nezainteresovan i
distanciran. Ali to je samo vrh ledenog
brijega. Ono malo što je golim okom vidljivo. Ono što je Bosnu i Hercegovinu oduvijek
simbolizovalo jeste njena posebnost u jezičkim u kulturnim razlikama. Te
razlike i vredijenosti su uvijek predstavljale izazov, napor i trud za sve
njene stanovnike. Usljed konflikata, kriza i ratova koji su ovaj prostor
zahvatile, narušeno je sve ono što se zove tradicionalnim kulturnim bogatstvom.
Došli smo čak u alarmantnu situaciju da je stepen informisanosti većine, ali i
manjina o onim “drugima” i njihovim problemima, potrebama i prohtijevima postao
nedopustivo nizak. O “drugima” se zna vrlo malo, a još je gora opšta tendencija,
da usljed sve opšte dezintegracije i zatvorenosti ni ne postoji želja za tim.
Tolerancija označava trpeljivost. To nije bilo kakvo dopuštanje, već trpljenje,
podnošenje, nečeg što nam smeta, što nam se ne sviđa, nečeg što neodobravamo. Ne
odobravamo krađu novčanika nekoj starici u tramvaju, ali to trpimo. Ne
odobravamo parkiranje automobila na pločnik, ali to trpimo. U najgorem slučaju
to čak i radimo. Itekako ne odobravamo ubistvo slučajnog prolaznika u pljački
banke. Ne odobravamo čak ni samu pljačku banke. Ali sve to trpimo. Šutimo.
Kako se to demonstrira sigurnost
čovjeka. Nekada davno se demonstrirala nošenjem oružja. Mača, vatrenog oružja.
Međutim, danas čovjek vjeruje da će ga država zaštiti tako što će upotrijebiti
sredstva koja su joj na raspolaganju.
Psiholozi kažu, da prisutnost policajaca na ulicama pospješuje osječaj
sigurnosti kod građana. Ukoliko policajca poznajemo lično, povjerenje još više
raste.
Međutim, ni svijet nije stvoren za jedan dan, niti
jedan policajac ili jedna policijska stanica mogu sami promjeniti svijet.
Učiniti ga boljim. Poboljšati sigurnost. Poboljšati red na ulicama. Građani i
policija moraju raditi zajedno. Potrebno je stvarati nove saradnje i nove
načine rada kako bi se uzroci opasnosti i samog straha građana uklonili, ili
barem smanjili. Upravo iz ovih razloga, policija ne koristi samo vozila, nego
idu pješke ili koriste bicikle. Sve u cilju ostvarivanja i poboljšanja kontakta
sa građanima.
Borba za red na ulicama, za red u
zajednici, za red u državi je dugotrajan posao, a da bi se obavio, potrebni su
upornost, odlučnost i znanje. Upornost i
odlučnost mladih generacija, a znanje onih nešto starijih. Postoje dvije stvari
koje otežavaju ovu borbu. Sa jedne strane, to su građani koji nisu dovoljno
uporni, koji se kod prvih neuspjeha obeshrabre i dižu ruke od borbe za
ostvarivanje istog. Za ostvarivanje ljudskih prava. Svojih prava. Drugi razlog
je višedecenijski strah građana od vlasti. Kod nas ljudi poštuju vlast i
autoritet vlasti, što je u redu, ali ne po svaku cijenu. Zapravo, ne onda kada
vlast zloupotrebljava svoju moć. Kako bismo u pravom smislu riječi počeli
ozbiljnu borbu za ostvarivanje sigurnosti moramo se osloboditi straha od
vlasti. Autoritet se mora poštovati, ali moramo shvatiti da vlast postoji zbog
nas, a ne mi zbog njih. Imamo poprilično uzajamnu korist. Ako počnemo ovako da
razmišljamo ostvarit ćemo prvu etapu borbe za red, sigurnost, mir, a onda ljudska
prava, kako individualna, tako i kolektivna.
Kada su nečija prava ugrožena
nemojte sebi reći da vas se to ne tiče, pre svega zato što ćete se možda naći u
istoj situaciji. Kada vam se ukaže prilika da vas pitaju za mišljenje nemojte
šutiti. Kada vas pitaju za sigurnost, izjasnite se. Recite to jasno i
glasno. Gabrijel Garsija Markes u svojoj pjesmi
“Komadić života” u jednoj strofi govori ovako: “Naučio sam da čovjek ima pravo
da gleda drugog odozgo jedino kada treba da mu pomogne da se uspravi.” To je i
suština priče o policije u zajednici, sigurnosti, o tome kako je za zdrav život neophodno samo
biti čovjek i da su otvorenost i radoznalost, kao i sposobnost da se upitamo i
da prihvatamo, da dajemo i da volimo, vrijednosti koje se od prvih ljudi, kroz
cijelu civilizacijsku bujicu, nisu mijenjale, niti postoje objektivni i
prihvatljivi razlozi za to.
Silma Šibanija
Nema komentara:
Objavi komentar